
- EQ = emotionell intelligens
- Katten med hjärtat = god självkänsla
- Hunden med stora öron = aktivt lyssnade
- Snögubben = TA - transaktionsanalys
- Giraffen = NvC - Nonviolent Communication (Giraffspråket)
Katten längst fram, som håller om sig själv och sitt hjärta, står för det viktiga med att ha en god självkänsla. Det är liksom grunden i oss människor, själva tyngden i botten som gör att vi står stadigt. Den fungerar som bly i botten, så om man puttas omkull gör tyngden att vi gungar upp igen, precis som en sådan där leksaksdocka med rund botten. Att arbeta med sin självkänsla ingår i EQ-arbetet.
Aktivt lyssnande är ett kommunikationsverktyg som ökar människors egen problemlösningsförmåga och samtidigt gör att vi blir bra lyssnare. Det bidrar till att människor i vår omgivning känner sig bekräftade och lyssnade på. Detta kommunikationsverktyg gör också att människor blir bättre på att lösa sina egna problem, vilket i sin tur stärker självkänslan.
TA eller transaktionsanalys är en modell som kan öka medvetenheten om hur vi själva kommunicerar. Vilken av de tre delarna i mig talar jag med? Är det föräldra-jaget, vuxen-jaget eller barn-jaget?
Med denna kunskap kan man lättare läsa av vilken del andra använder. Man brukar säga: ”Som man ropar får man svar”. Vi har alltså nytta av att veta hur vi kan tala på ett mer framgångsrikt sätt till andra människor. Med den kunskapen kan vi medvetet välja de mer framgångsrika sätten och undvika dem som lätt skapar konflikt.
Sist, men långt ifrån minst, NvC - Nonviolent Communication eller Giraffspråket. Det är en icke – vålds – kommunikation eller den empatiska kommunikationen, som leder oss människor att ge ifrån hjärtat. Sättet att tala och lyssna skapar en dialog mellan människor, en utveckling av det aktiva lyssnandet.
Man kan kort beskriva NvC så här:
- Mod behövs för att visa oss som vi är och det kommer ur självkännedom och egen självkänsla, där jag är trygg i mig själv.
- Tillit behövs för att våga vara uppriktig. Tillit som grundar sig på ett genuint intresse för människor leder till ett verkligt lyssnande.
Annette